"We zitten in een fase waarin kennis erg snel verandert en makkelijker toegankelijk is. In plaats van kennisdrager zie ik voor mijzelf en mijn collega’s een belangrijke rol weggelegd in het leren omgaan met kennis. Hoe verhoud je je als student tot kennis? Waar vind je kennis? Hoe kun je beoordelen welke kennis klopt? Deze andere benadering van ons onderwijs vraagt om een meer feedbackgerichte manier van leren, lesgeven en toetsen. Bij Aeres krijg ik de ruimte om hiermee te experimenteren,” aldus Anne Rotteveel. Bij Aeres Hogeschool Almere geeft ze enkele dagen per week lessen in ethiek, projectmanagement en persoonlijk leiderschapsvaardigheden.
‘Onzekerheid moet je ervaren en voelen’
Ze vervolgt: “De wereld verandert en dat brengt onzekerheid met zich mee. Via oefeningen train ik mijn studenten daarmee te leren omgaan. Ik laat ze bijvoorbeeld ervaringen uitwisselen over zaken die niet goed gingen in opdrachten en projecten. Onzekerheid moet je namelijk ervaren en voelen.” Zo’n uitwisseling laat volgens Anne ook mooi zien dat iedereen met een eigen blik naar de werkelijkheid kijkt. Het is goed als studenten zich dat bewust zijn. Ze kunnen veel van elkaar leren.”
Niet meer van deze tijd?
Sommige van Annes studenten nemen nog een afwachtende houding aan. “Ze gaan ervan uit dat ik het als docent wel vertel. Maar dat is niet meer van deze tijd. Ik vind het belangrijk om bij mijn studenten een gevoel van verantwoordelijkheid aan te boren voor hun eigen leerproces. Dus niet: wat moet ik leren om mijn studiepunten te halen? Maar: wat wíl ik leren? En hoe kunnen docenten mij daarbij helpen? Als studenten weten waar hun motivatie en energie zit, helpt ze dat om later zelfstandig en zelfbewust in de wereld te staan.”